Ohlédnutí za rokem 2017: Dámská jízda v Nizozemí

Nizozemí je tak malé, že ho projedete za jeden týden. Je tak přátelské, že vám k tomu bude stačit palec u cesty a tak otevřené, že sex i marihuana zde není žádné tabu.

Přes semestry nevím, kde mi hlava stojí. A když do toho přidám ještě cestování, je to jízda. Stejně, jako to byla jízda v Nizozemí na přelomu října a listopadu 2017. Až teď mám klid na to se za touto cestou ohlédnout.

nizozemí cestování
Startovací fotka na letišti

Stále cestuji s Marcelem a tak si to žádalo pro jednou změnu. S dvěma kamarádkami jsme se rozhodly, že si na chvíli od mužů odpočineme a vyrazíme samy. Vybraly jsme si Nizozemí – takovou přátelskou malou zemičku, ve které se dobře žije i cestuje. Koupily jsme levné letenky do Eindhovenu a vyrazily. (cca 1200 zpáteční)

nizozemí kola
Správný Holanďan se pozná tak, že mu nejméně jednou za život někdo ukradl kolo a on naopak někomu ukradl kolo.

Eindhoven – ctrl C, cihlový dům, ctrl V

Popravdě, v Eindhovenu toho moc není. Jediné, co jsme tam měli, byl milý (ale trochu divný) couchsurfer, který nás na den ubytoval. Ukázal nám celé město, dívali jsme se s ním na Fantastická zvířata a kde je najít a uvařili mu večeři. Prostě klasika. Druhý den už jsme potřebovaly být trochu samy, a tak jsme šly pěšky do centra na autobus. Procházka to byla moc pěkná, protože všechny domy v Nizozemí k sobě ladí, jsou roztomilé, ale na můj vkus moc stejné. (Ztratili byste se, ani nevíte jak, když nemáte v ulicích žádné orientační body.)

nizozemí couchsurfing
Rozloučení s Couchsurferem a jedeme dál!

Z Eindhovenu jsme jeli poprvé a naposledy autobusem. Náš cíl byl Tilburg, kde nás čekala kamarádka, která studuje v Tilburgu přes Erasmus. Zažily jsme s ní ( a dalšími zahraničními studenty) skvělého Halloweena a ráno s kocovinkou jsme vyrazili do Goudy. (O to, jestli jet do Goudy nebo někam jinam, se vedla vášnivá debata.) To už jsme začaly stopovat.

cestování gouda
Dobrý den, ráda bych se dostala do Goudy. Vy mi nabízíte sýr? Jo, ten beru taky.

Gouda k nakousnutí – jakože město

Gouda bylo nádherné město! Starobylé baráčky, vodní kanály a hlavně všude sýr. V sýrových obchodech byly volně na ochutnání kostičky různých druhů goudy, všech příchutí a tvarů. To jsem ale zjistila, až když jsem si dala Gouda menu v restauraci. (Ano, k večeru jsem už jakýkoliv sýr nemohla ani vidět.) V gouda menu byla sýrová polévka, krokety (stejné jako ve Španělsku, asi pozůstatek španělské správy) a bageta s nejúžasnějším sýrem, co existuje. Mňam!

Zavěšené goudy v Goudě. Abyste náhodou nezapomněli, v jakém jste městě.
Náměstí Gouda se starobylou radnicí (a orlojem)

Ač byla Gouda tak roztomilá, chýlilo se k večeru, a my museli rychle najít nějakou střechu nad hlavou. Bohužel, couchsurferská komunita v Goudě nebyla a tak nám nezbývalo nic jiného, než se uchýlit do hostelu, který byl poměrně drahý. (A kvalita nesahala ani po kotníku těm levným, v kterých jsme pak spali.) To už tak bývá…

Gouda přespání
Večerní Gouda při cestě za město, do nejdražšího hostelu, který nás cestou potkal.
Amsterdam
Vítejte v Amserdamu!

Amsterdam – volně se tu dýchá, volně se tu žije

Z Goudy jsme stopovali rovnou do Amsterdamu – skvělého, nádherného a živého města, kde je to samý večírek a Vincent van Gogh. Jeho muzeum jsme nesměli minout, a tak jsme pár hodin strávili okukováním jeho nejslavnějších obrazů. Viděly jsme Jedlíky brambor, Pole s vránami ,jeho autoportréty, Olivovníky s žlutým nebem a sluncem a další hity. Ale pokud nejste nadšenci umění, do muzea neinvestujte, není to nic výjimečného. (Oproti třeba muzeu Salvatora Dalího, který nadchne kohokoliv.) Večer jsme si prošli uličku lásky „Red Light District“ a navštívily jsme muzeum sexu. Když už Amsterdam, tak se vším všudy.

Vincent van Gogh Amsterdam
Muzeum Vincenta van Gogha

houseboat Amsterdam
Jednou budu bydlet v houseboatu. Hele, jak je to krásný život!
ubytování amsterdam
Jeden z mých největších zážitků. Já prostě miluji historii, hrady a velké snídaně!

Přespat na hradě? Za 20 euro proč ne

V nočních hodinách jsme dojely do nádherného hostelu StayOkay Heemskerk. Tuto síť hostelů jsme si oblíbily. Levné ceny, hostely na krásných místech a ještě to je včetně bohaté snídaně. Co víc si přát? Hostel v Heemskerku byl zřízený v budově starého hradu.  Nechyběl vodní příkop či nádherný zámecký park. Byl to zážitek!

ubytování amsterdam
Za dne byl ještě krásnější!
Skanzen v Zaanse Schans – prostě to pravé Holandsko

Holandsko jako z pohlednice

Z Heemskerku jsme stopovali do Zaanse Schans. Skanzenu s dřevěnými domečky, starými větrnými mlýny a čokoládou. Tato část Nizozemí byla velmi bohatá, plná malých podnikatelů a dělníků, kteří se o svou obživu starali poměrně moderním způsobem. Aby měli dostatek financí pro postavení zařízení dílny, která byla poháněna větrným mlýnem, dávali úspory dohromady na způsob družstevnictví. Poté platili pravidelně příspěvky na „pojištění“, kdyby náhodou dřevěný mlýn vzplál či by se stala jiná pohroma. Zajímavostí také je, že tato oblast nebyla nikdy dobyta Španěly.

holandsko větrné mlýny
Větrné mlýny, které (na obnovitelné energii) v minulosti mlely kakao, řezaly dřevo či poháněly šicí stroje.
Další holandská pohlednicová fotka
Do všeho vlezem a vše prozkoumáme. Třeba dřeváky!

Ze západu jsme se vrátili na východ – do Uttrechtu, kde jsme také strávili poslední noc v dalším krásném hostýlku od StayOkay. Poslední den jsme vyhradili už jen na dostopování na letiště v Eindhovenu a na návrat domů.

V tomto domečku (jsme skoro) bydleli, kdyby si nespletli náš pokoj a nedali nám jiné klíče…

Líbil se ti článek? Sleduj na: